Twórczość poety Karpińskiego – klasyka polskiej poezji
Franciszek Karpiński, jeden z najważniejszych polskich poetów, tworzył wiersze pełne emocji i refleksji. Jego utwory nadal inspirują czytelników….
Najpopularniejsze polskie wiersze. Wiersze najlepszych polskich poetów. Poezja polska Adamowicz Bogusław, Asnyk Adam, Baczyński Krzysztof Kamil, Baka Józef, Bełza Władysław, Berwiński Ryszard, Ćwierk Konstanty, Czechowicz Józef, Faleński Felicjan, Fredro Aleksander, Gajcy Tadeusz, Górski Maria Konstanty, Jasieński Bruno, Karpiński Franciszek, Kasprowicz Jan, Kniaźnin Dionizy Franciszek, Kochanowski Jan, Konopnicka Maria, Krasicki Ignacy, Lenartowicz Teofil, Leśmian Bolesław, Liebert Jerzy, Miciński Tadeusz, Mickiewicz Adam, Morsztyn Andrzej Jan, Naborowski Daniel, Norwid Cyprian Kamil, Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, Potocki Wacław, Sarzyński Sęp Mikołaj, Śliwiński Ronald, Słowacki Juliusz, Tetmajer Przerwa Kazimierz, Trembecki Stanisław, Zawistowska Kazimiera, Żeleński Boy Tadeusz
Franciszek Karpiński, jeden z najważniejszych polskich poetów, tworzył wiersze pełne emocji i refleksji. Jego utwory nadal inspirują czytelników….
Blog o Jasieńskim Bruniu – jednym z najważniejszych polskich poetów XX wieku, którego twórczość wciąż inspiruje czytelników na całym świecie….
Maria Konstanty Górski – jeden z najważniejszych polskich poetów. Jego wiersze poruszają tematy uniwersalne, inspirując czytelników do refleksji nad życiem….
Gajcy Tadeusz to jeden z najważniejszych polskich poetów XX wieku, twórca pełen patriotyzmu, miłości do ojczyzny i tęsknoty za wolnością. Jego wiersze są nadal inspiracją….
Faleński Felicjan – znaczący polski poeta poruszający tematy uniwersalne, jak miłość i przyroda. Jego wiersze są pełne emocji i inspiracji dla czytelników….
Józef Czechowicz – jeden z najważniejszych polskich poetów XX wieku. Jego wiersze poruszają tematykę życia, miłości i historii, inspirując czytelników na całym świecie….
Ćwierk Konstanty – jeden z najbardziej znaczących poetów polskich. Jego wiersze poruszają głębokie tematy, inspirując czytelników do refleksji i interpretacji….
Ryszard Berwiński to jedno z najważniejszych nazwisk w polskiej poezji. Jego wiersze dotykają istoty ludzkiej egzystencji, poruszając tematy uniwersalne….
Władysław Bełza – znaczący polski poeta, twórca pełnych emocji i pięknych obrazów wierszy, w tym słynny „Rota”, hymn narodowy Polski. Jego dorobek literacki jest niezaprzeczalnie cenny….
Bałucki Michał – jeden z najwybitniejszych poetów romantycznych w historii literatury polskiej. Jego wiersze pełne są emocji, refleksji i pięknych opisów przyrody….
Baka Józef – jeden z najważniejszych poetów w historii literatury polskiej. Jego wiersze poruszają uniwersalne tematy, inspirując czytelników i krytyków….
Adamowicz Bogusław to znaczący polski poeta, którego twórczość porusza uniwersalne tematy, budząc emocje czytelników na całym świecie. Jego wiersze są pełne metafor i symboli, co sprawia, że są łatwo dostępne i zrozumiałe dla każdego odbiorcy. Jego działalność literacka oraz społeczna przyczynia się do promocji polskiej poezji na świecie….
Adam Mickiewicz i Juliusz Słowacki to dwaj najwybitniejsi polscy poeci romantyczni. Ich wiersze, takie jak „Pan Tadeusz” i „Sonety krymskie”, poruszają serca czytelników. Odkryj piękno i głębię polskiej literatury!…
Poezja (z gr. ποίησις, poíesis – tworzenie, wytwórczość, sztuka poetycka) – wieloznaczny termin, współcześnie stanowiący przede wszystkim określenie dzieł literackich nienapisanych prozą lub synonim liryki.
1. Najdawniejsze, nieużywane już znaczenie terminu „poezja”, to ogół wszystkich dzieł literatury pięknej. Utożsamienie wszystkich dzieł literatury pięknej z poezją wynikało z tego, że większość utworów literackich pisana była mową wiązaną, a dzieła pisane prozą cenione były niżej.
2. W drugim, żywym do dziś znaczeniu terminu „poezja” oznacza mowę wiązaną, tj. wszystkie utwory pisane wierszem. W tym znaczeniu termin „poezja” jest przeciwieństwem terminu „proza„.
3. W tym znaczeniu zakres terminu „poezja” pokrywa się z zakresem terminu „liryka„. Znaczenie to jest najnowsze, używa się go od drugiej połowy XIX w. Utożsamienie poezji i liryki zaszło dlatego, że od tego czasu niemal cała twórczość epicka pisana jest prozą. Także dramat od drugiej połowy XIX w. rzadko pisany jest wierszem, mimo różnych prób ożywienia dramatu poetyckiego, dokonywanych np. przez T.S. Eliota i nowy teatr elżbietański. Kiedy używa się terminu „poezja” jako synonimu terminu „liryka”, włącza się w jego zakres nie tylko liryczne utwory wierszowane, ale także utwory liryczne pisane prozą (poematy prozą).
Miejsce poezji w świecie
Świat grecki
Specyfikę poezji greckiej wyznacza jej ściśle państwowo-religijny i ściśle muzyczno-wykonawczy charakter. Poezja grecka różni się pod wieloma względami od współczesnej: jest sztuką głęboko praktyczną, ściśle osadzoną w kontekście życia społecznego polis. W aspekcie treściowym nie tylko poezja narracyjna i dramatyczna Greków, ale też poezja liryczna odnosi się stale do mitu, elementu konsolidującego społeczność danego państwa greckiego: czyni to poezję grecką nie tyle sposobem wyrazu indywidualnych doświadczeń, co raczej istotnym elementem tradycji plemiennej i państwowej, w szczególności elementem państwowej religii greckiej. Równie wyraźnie społeczny charakter poezji uwidacznia się w jej aspekcie wykonawczym: poezja grecka zawsze jest wykonywana – czy to solo, czy chóralnie, zawsze przy akompaniamencie instrumentów muzycznych, nigdy nie funkcjonuje wyłącznie na piśmie. W pojedyncze wykonanie utworu poetyckiego zaangażowana jest cała społeczność danej polis, zwłaszcza w przypadku tragedii i liryki chóralnej. Wykonywane zbiorowo w czasie ogólnopaństwowych uroczystości teksty poetyckie kształtowały poczucie więzi społecznej, stanowiły zasadniczy element edukacji Greka, budowały wspólny świat wyobrażeń. Szczególne znaczenie miały tu epopeje Homera, znane wszystkim Grekom, budujące ich wspólną religię i poczucie ogólnohelleńskiej wspólnoty kulturowej – znaczenie Homera jako „wychowawcy Hellady” szczegółowo omówił Werner Jaeger w Paidei.
Początki poezji greckiej są niejasne: rozpoczyna się ona wielkimi poematami epickimi, Iliadą i Odyseją. Ten zaskakujący fakt braku form przejściowych i zaczątkowych do wielkiej epiki był jednym z głównych motywów powstania kwestii homeryckiej. Wysuwano rozmaite teorie ewolucyjnego pochodzenia eposów Homera, warto też zwrócić uwagę na fakt istnienia ludowej poezji greckiej (z której zachowało się kilka utworów) oraz wielkiej epiki w sąsiadujących starszych cywilizacjach basenu Morza Śródziemnego. Oryginalną koncepcję powstania poezji przedstawił Tadeusz Zieliński – jest to koncepcja trójjedynej chorei. Na podstawie danych etnograficznych swoich czasów Zieliński polemizował z romantyczną, wywodzącą się głównie od Herdera koncepcją czasowego pierwszeństwa poezji nad prozą. To, że poezja i proza są wbrew opinii romantyków obecne w literaturze ludowej jednocześnie, co potwierdzają badania folkloru całego świata, Zieliński uznaje za wytłumaczalne na gruncie psychologii. Wyróżnia trzy główne kategorie zjawisk świadomościowych: czucia, wyobrażenia i akty woli, spośród których w dziele sztuki twórcze są tylko dwie pierwsze. Jako właściwe wszystkim ludziom w tym samym czasie funkcje psychiczne czucia i wyobrażenia muszą być w tym samym czasie źródłem ekspresji artystycznej: przy czym czucia są źródłem poezji, wyobrażenia źródłem prozy. Burzliwy świat czuć w naturalny sposób wyraża się w rytmie, beznamiętny świat stanowiących odbicie świata zewnętrznego i wewnętrznego wyobrażeń znajduje wyraz w prozie. Czucie i rytm wiążą się ze sobą przez to, że czucie podnosi puls i przyspiesza bicie serca: pierwotna poezja chcąc odzwierciedlić ten stan fizjologiczny posługuje się rytmem. Rytm z kolei…
Wsi spokojna, wsi wesoła,
Który głos twej chwale zdoła?
Kto twe wczasy, kto pożytki
Może wspomnieć zaraz wszytki?
Człowiek w twej pieczy uczciwie
Bez wszelakiej lichwy żywie,
Pobożne jego staranie
I bezpieczne nabywanie.
Inszy się ciągną przy dworze
Albo żeglują przez morze,
Gdzie człowieka wicher pędzi,
A śmierć bliżej, niż na piędzi.
Skrzypku, by w tej pięknej rocie
Usłyszeć co o Dorocie,
Weźmi gęśle, jakoć miła,
A zagraj, nie myśląc siła.
Nieprzepłacona Doroto,
Co między pieniędzmi złoto,
Co miesiąc między gwiazdami,
Toś ty jest między dziewkami.
Twoja kosa rozczosana,
Jako brzoza przyodziana;
Twarz jako kwiatki mieszane
Leliowe i różane.
Owa u ciebie, mój miły,
Me prośby ważne nie były;
Próznom ja łzy wylewała
I żałośnie narzekała.
Przedsięś ty w swą drogę jechał,
A mnieś nieszczęsnej zaniechał
W ciężkim żalu, w którym muszę
Wiecznie trapić moję duszę.
Bodaj wszytkich mąk skosztował,
Kto naprzód wojsko szykował
I wynalazł swoją głową
Strzelbę srogą, piorunową.
Ja płaczę, a żal zakryty
Mnoży we mnie płacz obfity;
Spiewa więzień okowany,
Tając na czas wnętrznej rany.
Śpiewa żeglarz, w cudze strony
Nagłym wiatrem zaniesiony;
I oracz ubogi śpiewa,
Choć od pracej aź omdlewa.
Śpiewa słowik na topoli,
A w sercu go przedsię boli
Dawna krzywda; mocny Boże,
Iż z człowieka ptak być może!